המגמה לסוציולוגיה ארגונית

 

Graduate Program in Organizational Sociology

 

ראש המגמה: ד"ר שירה עופר

המגמה לסוציולוגיה ארגונית

המגמה לסוציולוגיה ארגונית מפגישה את הסטודנטים עם גישות ושיטות מובילות בחקר ארגונים ועבודה, ומקנה להם כלים להבין ולנתח ארגונים אשר פועלים בסביבה גלובלית. המגמה משלבת גישה מחקרית עם אוריינטציה יישומית, ומטרתה להעניק הן תשתית תיאורטית ואינטלקטואלית בתחומי התמחותה והן מיומנויות מעשיות הנוגעות לתחומים כמו אבחון ושינוי ארגוני, ניהול משאבי אנוש ופיתוח ארגונים בהקשרים משתנים וגלובליים.

תכנית הלימודים המוצעת נוגעת בקשת רחבה של נושאים: לשם דוגמה, תרבויות בארגונים, אסטרטגיה ושינוי ארגוני, ניהול ומנהלים, גלובליזציה, סקרים ארגוניים, דינאמיקה קבוצתית, יחסים בין-ארגוניים ותוך-ארגוניים, מיומנויות אבחון וייעוץ ארגוני, מגדר, זהות ואי-שוויון בחיי העבודה ומשאבי אנוש. הקורסים השונים מיועדים להקנות לסטודנטים היכרות מעמיקה עם מורכבותם הפנימית, החברתית, התרבותית והמבנית של ארגונים מסוגים שונים, ועם האופן שבו ארגונים מתנהלים בתוך סביבה מוסדית, חברתית, כלכלית ופוליטית משתנה ורבת-פנים.  

הלימודים במגמה הם במידה רבה רב-תחומיים. הם משלבים תכני לימוד מתחומי-ידע רבים ומגוונים והם ניזונים מפרספקטיבות סוציולוגיות הקשובות למורכבות החברתית של חיי העבודה, להקשרים מוסדיים ותרבותיים, ולמשמעות חיי היומיום בקונטקסט הארגוני. הלימודים במגמה מתאפיינים בדגש מחקרי המיועד להקנות לסטודנטים לא רק את היכולת ליישם מודלים וכלים קיימים "מן המוכן", אלא גם את היכולת ללמוד ולנתח מופעים ארגוניים באופן עצמאי, כבסיס לפיתוח תובנות וכלים שיתאימו למציאות ארגונית משתנה ודינאמית.  בהתאם לכך, הלימודים במגמה מקנים יסודות אקדמיים לכניסה לתפקידים רבים הקשורים, בין השאר, בניהול משאבי אנוש, ניהול בסקטור הציבורי והפרטי, יעוץ ארגוני, הדרכה, מחקר יישומי, וכמובן מחקר אקדמי. רבים מבוגרי המגמה השתלבו בתפקידים מסוג זה. סטודנטים מצטיינים במגמה יכולים להגיש מועמדות להמשך לימודים לקראת תואר דוקטור.

תכנית הלימודים במגמה

תוכנית הלימודים מתוכננת לתקופה של שנתיים, שבמהלכן יש לסיים את כל הדרישות לתואר. לפיכך, התלמידים חייבים ללמוד לפחות שמונה שעות שנתיות (לא כולל לימודי השלמה) במהלך שנת הלימודים הראשונה. סטודנטים ותיקים ילמדו לפי החובות שנקבעו בשנת התחלת לימודיהם. בדרך כלל ציפייתנו היא כי בכל שנה יתמסרו התלמידים לכתיבת עבודה סמינריונית אחת בלבד. בדרך זו יכולים התלמידים לעמוד בדרישה לקריאה מקיפה בחומרי הסמינר ובתחום הספציפי בו הם כותבים עבודה.

ניתן לבחר במסלול לימודים עם תזה (16 ש"ש) וללא תזה (20 ש"ש).

מניסיוננו עולה, כי תלמידים רבים העובדים בזמן הלימודים מוצאים את עצמם מתכננים לימודים ללא תזה כדרך לקיצור הזמן המושקע בלימודים. הניסיון מלמד כי שמירה על מסגרת הקצאת שעות סבירה למחקר בסופו של דבר מאפשרת לתלמידים טובים סיום עבודת תזה במהלך פרק זמן שאינו עולה על משך הלימודים המקביל במסלול ללא תזה.

תכנית הלימודים לפי מסלולי לימוד במגמה:

מבנה הלימודים במגמה לסוציולוגיה ארגונית במסלול עם תזה:

שנה א' (תשע"ז)

שנה ב' (תשע"ח)

64-804 סטטיסטיקה רב משתנית + תרגיל

64-808 שיטות מחקר כמותניות מתקדמות/

64-815 שיטות מחקר איכותניות מתקדמות (סה"כ 1 ש"ש)

64-811 שיטות מחקר איכותניות + תרגיל

64-860 פרקטיקום

64-835 זרמים בחשיבה ארגונית

64-809 סדנת תזה

64-982 סוגיות בהתנהגות ארגונית

סמינר- לא חובה במגמה

64-991 סוגיות נבחרות בתיאוריות סוציולוגיות

 

64-992 אנתרופולוגיה ומודעות: שדות החיים של תיאוריית התרבות

סמינר

קורס בחירה

 

התזה מהווה עבודת מחקר עצמאית שרצוי להתחילה בשנת הלימודים הראשונה. על כותבי התזה להגיש לוועדה לתואר שני של האוניברסיטה הצעת מחקר עד סוף סמסטר א' של שנת הלימודים השנייה. האחריות על חיפוש נושא ומנחה לתזה מוטלת על הסטודנטים. אחת הדרכים לפיתוח עבודת תזה היא באמצעות הרחבה של נושא אשר נחקר במסגרת עבודה סמינריונית. סטודנטים במגמה יכולים לבצע את עבודות המחקר שלהם בהנחיית כל אחד מחברי הסגל במחלקה לסוציולוגיה ולא רק בהנחיית מרצים המלמדים במגמה. עם זאת, שדה המחקר והנושא שלו צריכים להתמקד בארגונים ו/או עבודה.

 

מבנה הלימודים במגמה לסוציולוגיה ארגונית במסלול ללא תזה:

שנה א' (תשע"ז)

שנה ב' (תשע"ח)

64-804 סטטיסטיקה רב משתנית + תרגיל

64-808 שיטות מחקר כמותניות מתקדמות/

64-815 שיטות מחקר איכותניות מתקדמות (סה"כ 1 ש"ש)

64-811 שיטות מחקר איכותניות + תרגיל

64-860 פרקטיקום

64-835 זרמים בחשיבה ארגונית

 

64-982 סוגיות בהתנהגות ארגונית

64-991 סוגיות נבחרות בתיאוריות סוציולוגיות

64-992 אנתרופולוגיה ומודעות: שדות החיים של תיאוריית התרבות

סמינר

סמינר

סמינר- לא חובה במגמה

קורס בחירה

קורס בחירה

קורס בחירה

קורס בחירה

 

דגשים לגבי תוכנית הלמודים:

א.  כל שנה יש לקחת את קורסי החובה לאותה שנה.

ב. חובה ללמוד בשנה הראשונה 8 ש"ש לפחות, לא כולל לימודי השלמה.

ג. חובה ללמוד סמינריון אחד בתוך המגמה בשנה הראשונה.

ד. תלמידים שחייבים בלימודי השלמה בחוג חייבים לסיים אותם עד סוף שנה א' בממוצע של 80 לפחות. החייבים בלימודי השלמה באנגלית, חייבים לסיימם עד סוף שנה א'.

ה. סמינרים מחוץ למגמה יש לקחת מתוך המחלקה.

 

דוגמאות לקורסים הניתנים במגמה:

שימו לב: הרשימה מדגימה קורסים הניתנים במגמה ואינה תואמת את תוכנית הלימודים לשנה ספציפית.

פרקטיקום בארגונים / ד"ר ברוך שמעוני

הקורס יעסוק באסטרטגיות המרכזיות בשדה הפיתוח הארגוני במטרה להקנות לתלמידים כלים להתערבות ייעוצית בארגונים. הקורס יתקיים  כסדנה מעשית שתעניק לתלמידים הדרכה (supervision) בביצוע אבחון והתערבות ארגוניים הלכה למעשה. בנוסף לשעות ההוראה בכיתת הלימוד, הקורס מחייב נוכחות של מספר שעות בכל שבוע בארגון הלקוח להתנסות מעשית. איתור ארגון הלקוח הוא באחריות הסטודנטים

תרבות ארגונית / ד"ר גלית אילון (סמינר)

הסמינר מיועד להקנות לסטודנטים הכרות מעמיקה עם משמעות התרבות בארגונים. במסגרת זו, יבחן הסמינר את גלגוליו של המושג "תרבות ארגונית" בתיאוריה ארגונית, וכן יעסוק בתקוות הניהוליות שנקשרו בו. במטרה לאפשר לסטודנטים להעריך את תרומתו של המושג להעמקת הידע על אודות מורכבותם החברתית של ארגונים, מוקדש חלק מן הסמינר לדיון במחקרי תרבות אתנוגרפיים הנוגעים להיבטים שונים של חיי היומיום בארגון.

סיפורי מנהלים / ד"ר ברוך שמעוני (סמינר)

קורס זה מניח כי סיפורים מהווים את אחת הדרכים בהן אנשים מארגנים את חייהם ומקנים להם משמעות. הקורס יציע לתלמידים כלים תיאורטיים ופרקטיים לאיסוף ולניתוח של סיפורי חיים של מנהלים במטרה לעמוד על תפישותיהם הניהוליות. הקורס יישען על גישות אנתרופולוגיות, סוציולוגיות ופסיכולוגיות להבנה של סיפורי חיים. התלמידים יתבקשו לקיים ראיונות אישיים עם מנהלים. הראיונות יוצגו בפני המשתתפים האחרים וישמשו בסיס לכתיבת עבודה שתוגש בסוף הקורס.

סקרים ארגוניים יסודות מתודולוגיים ודרכי ביצוע / ד"ר נדב גבאי (סמינר)

בשנים האחרונות הולך ומתרבה השימוש בסקרים ארגוניים ככלי רב-עוצמה הן במחקר אקדמי של ארגונים והן כמקור ידע עבור הארגון עצמו שנועד לאמוד ביצועים, מוטיבציה, עמדות, הלכי רוח, שביעות רצון מחויבות, וכדומה, במטרה לקדם תהליכי למידה, שיפור והתפתחות ארגוניים. ביצוע סקר ארגוני אפקטיבי מעמיד בפני החוקרים אתגרים מתודולוגיים-סטטיסטיים ולוגיסטיים רבים.‏ מטרת הסמינר לספק כלים תיאורטיים ויישומיים, הדרושים להתמודדות עם אתגרים אלה, לצורך ביצוע סקר אפקטיבי בקונטקסט ארגוני.

יעוץ ארגוני מפרספקטיבה סוציולוגית / ד"ר אלונה הרנס (סמינר)

היכרות עם תיאוריות ומודלים מרכזיים בייעוץ ארגוני, תוך הבנת הזיקה שלהם לעמדה הסוציולוגית, על הסתירות המובְנות ביניהם. הקורס מומלץ לתלמידי שנה א' במגמה הארגונית כהכנה לפרקטיקום בשנה ב'.

אסטרטגיה בניהול משאבי אנוש / ד" רונית יצחקי

פונקציית משאבי אנוש מייצגת את המימד האנושי בארגון. נשאלת השאלה האם ניתן להתייחס אל פונקציית משאבי אנוש כאל כל יחידה עסקית אחרת בארגון? אם כן, באיזה אופן היא תורמת לביצועים העסקיים של הארגון ומהו הקשר בין פונקציית משאבי אנוש לבין האסטרטגיה העסקית בארגונים? הקורס יעמוד על תחומי העיסוק של פונקציית משאבי אנוש תוך בחינת הערך המוסף שלה לפיתוח אסטרטגיה של יתרון תחרותי.

תרבות הקפיטליזם והון / ד"ר גלית אילון

הקורס בוחן את המשמעות התרבותית של מונחים ועקרונות כלכליים מרכזיים. במסגרת זו, הקורס עוסק בארבע סוגיות מרכזיות. ראשית, הוא בוחן את אתיקת השוק החופשי ומבקש להתחקות אחר האופן שבו רעיונות ניאו-ליברליים של רגולציה-עצמית משפיעים על תפיסת המדינה, הארגון והעצמי. שנית, הוא עוסק במשמעות הרבה המיוחסת לעבודה ולקריירה, לערכים הנשזרים בהן, ולאופן שבו ערכים אלה מעצבים ציפיות ומהלכי חיים. שלישית, הקורס עוסק בהבניה החברתית של כסף וערך, ועומד על משמעותם כעקרונות מארגנים וכמושגי יסוד בהקשרים תרבותיים שונים. לבסוף, הקורס עוסק במושגי ההשקעה והסיכון וסוקר היבטים שונים של תרבות ההשקעות ההמונית שהתפתחה בעשורים האחרונים.

ניהול שינויים בסביבה משתנה / ד"ר רונית יצחקי

ארגונים נדרשים לערוך שינויים ארגוניים לנוכח מאפייני אי הודאות בסביבה ארגונית גלובלית. האתגר הכרוך בניהול שינויים נובע מן הצורך של ארגונים להתחרות בסביבות מורכבות וסוערות על ידי יצירת מבנים ותהליכים אשר תומכים ביצירת אסטרטגיה של יתרון תחרותי בר-קיימא. בתנאים של אי ודאות, ארגונים מתקשים לחזות את הסביבה ולכן סוגיות של ניהול שינוי ואי ודאות הופכות להיות סוגיות בעלות משמעות קיומית לרבים מן הארגונים. במסגרת הקורס נבחן את גורמי אי הודאות בסביבה משתנה ונעמוד על המורכבות הכרוכה בניהול שינויים בארגונים. הקורס ידון בתפקידם של מנהלים בהובלת והטמעת שינויים ארגונים. בנוסף, הקורס יעסוק בהשלכות של תהליכי שינוי בארגונים על שינוי המפה הקוגנטיבית והרגשית של מנהלים ועובדים.

 

המגמה לסוציולוגיה ארגונית 

המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה

אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן 5290002

בניין 213, חדר 420

טלפון: 03-5318378   פקס:03-7384037

socio.grad@biu.ac.il