Tell a Friend

The Learners’ Society: Education and Employment among Ultra-Orthodox (Haredi) Women

Volume 14, 2009 : Women in Israeli Judaism

English abstract

The Learners’ Society: 
Education and Employment among Ultra-Orthodox (Haredi) Women 

Rivka Neria-Ben Shahar 
Department of Communications 
Ariel Academic Center, Israel

The author reports her data on the patterns and associations between some key socio-demographic variables (age, education, employment, numbers of children, and exposure to Haredi and secular media) in a sample of 300 women of Hassidic and Lithuanian (Litaim) communities in Jerusalem. This sample demonstrates relatively high rates of post-secondary education and gainful employment among Haredi women, characteristics that are associated with lower fertility rates and higher consumption of secular Israeli media. Women of the Lithuanian community are more often foreign-born, have a more liberal background, are better educated and show more diverse patterns of employment, often in skilled occupations. Hassidic women typically have fewer years of formal study, lower rates of employment, and less common use of secular media. In both communities, working women with higher education have fewer children. The author concludes that Haredi women are gradually narrowing the gap with mainstream Israeli society as a result of their participation in the labor market, exposure to secular mass media and public sphere in general.

Hebrew abstract

חברת לומדים וחברת לומדות: 
רצף ותמורה במאפייני ההשכלה והתעסוקה של הנשים החרדיות

רבקה נריה-בן שחר

הנשים החרדיות בישראל שייכות לשתי קבוצות מיעוט: החברה החרדית והנשים. כקבוצה החיה בפריפריה של הפריפריה, הן סובלות מהדרה כפולה. נשים אלו מאפשרות את קיומה של "חברת הלומדים" החרדית. 
השאלות הניצבות ביסודו של מאמר זה הן: מהי רמת ההשכלה של הנשים החרדיות? כמה נשים חרדיות עובדות (בשכר, מחוץ לבית)? מהם המאפיינים של הנשים החרדיות המשכילות והעובדות? האם קיים קשר בין רמת ההשכלה ועבודה בשכר בקרב נשים חרדיות, לבין רמת הפריון שלהן? האם קיים קשר בין רמת ההשכלה ועבודה בשכר לבין דפוסי הצריכה של התקשורת החילונית בקרב נשים חרדיות? 
כדי לענות על שאלות אלו נאספו נתונים באמצעות שאלון סקר שעליו ענו 300 נשים חרדיות בירושלים, שבה מתגוררת האוכלוסייה החרדית הגדולה והמגוונת ביותר. הנשים העובדות מחוץ לבית והנשים המשכילות מצטיירות כבעלות דפוסי התנהגות מודרניים יותר מאשר הנשים שאינן עובדות מחוץ לבית. מודרניות זו מתבטאת בפרמטרים הבאים: רמת הפריון שלהן נמוכה (באופן יחסי), הן מאזינות לרדיו חילוני לעיתים תכופות, ורמת הידע האקטואלי שלהן גבוהה. 
נראה, שדפוסי ההתנהגות המודרניים (יחסית) של השכלה גבוהה ועבודה מחוץ לבית מובילים להתנהגות מודרנית של פיקוח על הילודה ובפועל, לרמת פריון נמוכה יותר. בכך, דומים ממצאים אלו לממצאים המוכרים ממחקרים דמוגרפיים על החברה הישראלית בפרט ועל חברות ליברליות אחרות, ולפיהם קיים קשר שלילי בין עבודה בתשלום לבין רמת הפריון וכן קיים קשר שלילי בין השכלה לבין רמת הפריון. נמצא קשר בין השכלה ועבודה מחוץ לבית לבין צריכה של תקשורת חילונית. 
ממצאים אלו מציירים תמונה מעניינת: המגזר החרדי, למרות ניסיונו לשמור על צביונו כ"תרבות מובלעת" מושפע מהמציאות הישראלית-מודרנית הסובבת. הנשים החרדיות הלומדות, עובדות ומפרנסות, מאמצות באופן יחסי חלק מאורח החיים של החברה הישראלית הסובבת אותן. אמנם, ציפו מהן להפוך את היוצרות ולהחזיק (כמעט לבד) מבחינה כלכלית את משפחתן בפרט ואת החברה החרדית בכלל. אך נראה כי למהפכת "חברת הלומדים" ולמהפכת "חברת הלומדות" שבאה בעקבותיה, מחירים חברתיים-תרבותיים משמעותיים ששנים מהם (ואולי החשובים ביותר) הם הירידה ברמת הפריון והשינוי בדפוסי צריכת התקשורת החילונית.

About the author

Rivka Neriya-Ben Shahar 


Rivka Neriya-Ben Shahar, Ph.D, lecturer in Ariel College, The Open University, and Lifshitz College. She was born in Jerusalem, Israel, to an Orthodox family, and received an Orthodox education. Her research deals with mass communication in the Ultra-Orthodox society in Israel from a feminist point of view. Her MA thesis was on "The Women's Images in the Ultra-Orthodox (Haredi) Press", and her PhD title is: "Haredi (Ultra Orthodox) Women and Haredi Mass Media in Israel – Exposure Patterns and Reading Strategies" (both degrees received at the Department of Communication and Journalism in the Hebrew University).

 

Download article

Last Updated Date : 29/12/2014