Tell a Friend

Changing Women’s Roles in Jewish Alternative Weddings in Modern Israel

Volume 14, 2009 : Women in Israeli Judaism

english abstract

Changing Women’s Roles in Jewish Alternative Weddings in Modern Israel 

Ana Prashizky 
Sociological Institute for Community Studies, Bar-Ilan University 
Department of Sociology and Anthropology, Ashkelon Academic College, Israe

Redressing gender balance is among the most important developments in the modern ritual field and liturgy. This article examines changing women’s roles in Jewish alternative wedding rituals in modern Israel that challenge the patriarchal nature of the Orthodoxy in a number of ways. Women are no longer passive figures at their own and others’ weddings, they may act as alternative wedding ritual experts; kidushin is performed in tandem when they betroth the grooms and recite a verse to express their love and commitment, and give a groom the ring. Women pronounce the blessings and also function as witnesses; financial premarital agreements and personalized forms of ketubah are equal documents. Other changes include linguistic altering of the name of God or blessings’ wording to feminine gender and alteration in other customs deemed sexist and patriarchal, such as covering the bride with the veil or breaking of the glass by the groom. Apparently, in alternative weddings women’s role and status have improved beyond recognition, granting them some symbolic equality with men in the ritual domain. Yet, this improvement may remain purely symbolic if it is not backed up by women’s more equal legal and economic rights secured by means of prenuptial agreements.

Hebrew abstract

שינוי מעמד האישה בזירת טקסי חתונה אלטרנטיביים בחברה הישראלית העכשווית

אנה פרשיצקי

כניסתן של נשים לטקסים ציבוריים המובלים והנשלטים על-ידי גברים ויצירת טקסיות נשית הינן אחד ההתפתחויות החשובות והאקטואליות ביותר בתחום של הטקסיות והליטורגיה המודרניות. מטרת המאמר לבחון את שינוי מעמד האישה בזירת סוגים שונים של טקסי חתונה אלטרנטיביים הנפוצים היום בחברה הישראלית. טקס הנישואים האורתודוקסי הוא אירוע פטריארכלי בעיקרו. בטקסי החתונה הלא אורתודוקסיים השונים נמצאו כמה דרכים לערעור הסדר החברתי הפטריארכלי, כפי שקיים בטקס האורתודוקסי, למשל: נשים מנחות טקסי חתונה אלטרנטיביים, קידושים הדדיים, נשים עדות ומברכות, הסכמי ממון וכתובות אישיות, שינוי נוסח הברכות ללשון נקבה ושינויים במנהגי החתונה הפטריארכליים האחרים, דוגמת כיסוי פני הכלה בהינומה, סיבובים סביב החתן ושבירת הכוס. פעולות אלו ללא ספק משפרות את מעמד האישה בזירה הרשמית של החתונה, אך במקרה שהן לא מגובות בפעולה משפטית של חתימה על הסכמי ממון, שיפור מעמדן עלול להישאר סימבולי וטקסי בלבד. מאחר וזוגות רבים שמתחתנים בטקס אלטרנטיבי בארץ נוהגים במקביל להתחתן בחתונה אזרחית בחו''ל, או אף לערוך טקס אורתודוקסי צנוע ברבנות או בבית כדי לזכות במעמד של זוג נשוי במוסדות המדינה, במקרה הצורך בכל זאת יצטרכו להתגרש ברבנות לפי כללי ההלכה האורתודוקסית.

About the author

Ana Prashizky


Ana Prashizky was born in Russia and immigrated to Israel together with her family in 1991. In 2006 she received her Ph.D. from the Sociology and Anthropology Department at Bar-Ilan University. She is managing editor of "Sociological Papers" and adjunct lecturer at the Department of Sociology and Anthropology at Ashkelon Academic College. Her research interests are in the area of ritual studies and especially in alternative weddings and funerals among secular Israelis. Her recent studies focus on the patterns of personal and collective memory in Orthodox and alternative weddings, and on the authority of alternative ritual masters.

 

Download article

 

 

Last Updated Date : 29/12/2014