Revisiting “The Non-Linear Impact of Schooling”: A First Step toward a Necessary Corrective

Tell a Friend

Volume 17, 2012-2013 : Formal and Informal Jewish Education:
Lessons and Challenges in Israel and in the Diaspora

English abstract

Revisiting “The Non-Linear Impact of Schooling”: A First Step toward a Necessary Corrective

Matthew Boxer 
Cohen Center for Modern Jewish Studies and Steinhardt Social Research Institute, Brandeis University, USA

Harold Himmelfarb’s research in the 1970s yielded estimates of average hours per year of Judaic instruction offered by Jewish day schools and supplementary schools in North America that have since been used by quantitative researchers to model the impact of formal Jewish education on Jewish identity. Unfortunately, these estimates are not reflective of contemporary patterns of Jewish schooling. Using data from a national sample of Jewish schools collected by JData.com, an on-line repository for information on Jewish educational programs in North America, this research revisits Himmelfarb’s estimates and provides a contemporary update. Limitations of the new approach are addressed. The revised figures do not substantially affect outcomes of statistical models; nevertheless, as a matter of principle, the revisions are necessary to reduce error in a key variable used widely in quantitative research on Jewish identity.

Hebrew abstract

בקורת של מודל ההשפעה הלא-לינארית של החינוך היהודי: צעד ראשון לקראת תיקון הכרחי

מתיו בוקסר

הרולד הימלפרב בנה במחקרו משנת 1970 אומדנים לממוצע שעות הוראה של מקצועות היהדות בבתי הספר היהודיים בצפון אמריקה. מאז משתמשים החוקרים הכמותיים באומדנים אלה כדי לחשב את מודל השפעת החינוך היהודי הפורמלי על הזהות היהודית. למרבה הצער, אומדנים אלה לא מתאימים למציאות של הוראת היהדות בבתי הספר היהודיים בימינו. בהתבסס על הנתונים של מדגם לאומי של בתי הספר היהודיים שנאספו על-ידי JData.com, מאגר מידע מקוון של תוכניות לימודי יהודות בצפון אמריקה, מחקר זה עושה רביזייה ועדכון לאומדני הימלפרב, תוך התייחסות למגבלות של הגישה החדשה. המודל המעודכן מאפשר להפחית את הטעות במשתנה מפתח במחקרים כמותיים רבים על הזהות היהודית.

About the author

Matthew Boxer

Matthew Boxer is a senior research associate at the Cohen Center for Modern Jewish Studies and Steinhardt Social Research Institute and a lecturer in the Hornstein Jewish Professional Leadership Program at Brandeis University. He currently serves as secretary of the Association for the Social Scientific Study of Jewry. Matt's research varies widely and includes socio-demographic research on the US Jewish community, social psychological processes of Jewish identity development, Jewish young adults' volunteer habits and preferences, Israel studies on North American college campuses, and the impact of formal and informal Jewish education on Jewish identity.

 

Download article