Jewish Education and Its Outcomes: Knowledge and Interests among Jewish Summer Camp Participants in the former Soviet Union

Tell a Friend

Volume 17, 2012-2013 : Formal and Informal Jewish Education:
Lessons and Challenges in Israel and in the Diaspora

English bastract

Jewish Education and Its Outcomes:
Knowledge and Interests among Jewish Summer Camp Participants in the former Soviet Union 

Alek D. Epstein 
Department of Sociology, Political Science and Communication, 
Open University of Israel

The current research is based on two surveys conducted in 2011 and 2012 at nine youth camps organized for high school students’ education and recreation by the Jewish Agency for Israel in Russia, Belarus, Ukraine and Moldova. Among the campers who responded to our survey, over two-thirds have attended Jewish schools or clubs. However, the study has shown that most respondents had a very limited knowledge of general Jewish and especially Israeli history: only under a quarter (24.7%) came up with three post-biblical names of historical Jewish figures. Recalling three meaningful names in the history of the State of Israel proved to be even more challenging: nearly half of respondents could not recall a single name (47.6%) and only 22.8% stated three relevant names. Respondents also manifested poor familiarity with the history of Russian Jewry over the last two centuries, i.e. their own cultural heritage that apparently is not transferred from parents to children in their (usually ethnically-mixed) families.

Hebrew abstract

החינוך היהודי ותפוקותיו: מה יודעים ובמה מתעניינים משתתפי מחנות הקיץ בברית המועצות לשעבר?

אלק אפשטיין

המחקר הנוכחי בוצע במחנות הקיץ לתלמידי בתי הספר התיכוניים שהתקיימו בחסות הסוכנות היהודית ברוסיה, אוקראינה ומולדובה בשנים 2011 ו- 2012. ממצאי הסקרים מראים כי יותר משני שליש מבני הנוער האלה למדו או לומדים בבתי-הספר היהודיים ו/או ביקרו במועדוני הנוער שהוקמו ע"י הארגונים היהודים. למרות הרקע הזה, תשובותיהם לשאלות כלליות בנוגע להיסטוריה יהודית מצביעות על ידע דל ביותר,במיוחד בהיסטוריה הישראלית. למשל, רק פחות מרבע מהמרואיינים הצליחו להיזכר בשלוש דמויות חשובות בתולדות עם ישראל לאחר תקופת המקרא. היה להם עוד יותר קשה להיזכר בשמות דמויות מפתח בתולדות מדינת ישראל: 47.6% לא הצליחו להיזכר ולו באף שם אחד, כ- 30% נזכרו באדם או שניים. בדרך כלל, היו אלה שמותיהם של בן-גוריון, גולדה מאיר, נתניהו ופרס, ורק 22% הצליחו לרשום שלוש שמות רלוונטיים. כמו כן, בלטה אי-היכרותם המוחלטת של הצעירים עם מורשתם של יהודי רוסיה לדורותיהם. כלומר,מורשת תרבותית זאת לא מועברת לדור הצעיר בתהליך הסוציאליזצייה משפחתית ;רובם באים ממשפחות מעורבות אתנית.

About the author

Alek D. Epstein

 
Alek D. Epstein (Ph.D., Hebrew University of Jerusalem, 2001) is a well-known Russian-Israeli sociologist of politics and culture and founding chairman of the Center for Research in Contemporary Art. He divides his time between Jerusalem and Moscow/St.Petersburg, taking part in a number of academic, educational, social-change and civil-rights projects in both countries. During twelve years (1999-2010) he served as an adjunct professor of Sociology of Israel at the Department of Jewish Studies at the Institute of Asian and African Studies, Moscow State University. He authored eighteen books and more than 160 manuscripts in various scientific journals and collections in twelve countries. He has participated in hundreds of TV and radio programs; his essays and columns regularly appear in newspapers and magazines in various countries.

Download article