Women as Leaders of Religious Change in a Karaite Community

Volume 14, 2009 : Women in Israeli Judaism

English abstract

Women as Leaders of Religious Change in a Karaite Community

Inbal E. Cicurel 
Department of Sociology and Anthropology, 
Ashkelon Academic College, Israel

Taking the example of Karaite Jews in Israel, this paper looks at the ways in which women alter religious practices to aid their social adjustment as immigrants. Current literature deals with two alternative practices by immigrant women: magnifying their role in institutionalized religion or secularization that facilitates their social inclusion in the mainstream. The first practice aims to offset social isolation by in-group support while striving to maintain the group's unity by emphasizing its uniqueness. Enhancing women's religious roles seemed appropriate for the Karaite women; yet, their marginality in the Israeli society led them to prefer religious change, or secularization. Had they done so publicly, they might have achieved a greater social impact, but would have encountered men's resistance. Instead, the immigrant women chose to pursue change through private domestic acts, justifying them to the men on the grounds of convenience. Thus they managed an adaptive religious change without facing internal objection within their community.

Hebrew abstract

שינויים מגדריים בקהילה דתית: 
סיפורן של נשים קראיות

ענבל אסתר סיקורל

מאמר זה בוחן את הדרכים בהן נשים משפיעות על דתה של קהילה. הוא עושה זאת באמצעות דיון בקבוצת מהגרים דתית יחודית – היהודים הקראים בישראל. הספרות מדגישה את נטייתן של מהגרות להפנות את מרצן כלפי מנהגים דתיים, כחלק מהסתגלותן לתרבות החדשה. ספרות זו מציגה שתי אפשרויות לפעילות דתית נשית של מהגרות: הדגשת התפקיד הנשי בדת הממסדית, ולמולה, יצירת שינויים בדת, תהליך שכונה גם חילון, המחליש את שליטת הדת בחייהן. 
האפשרות הראשונה מפצה על המעמד החברתי הנתפס כחלש באמצעות תמיכה חברתית. תהליך זה לרוב כרוך בשימור הייחוד התרבותי והדתי של הקבוצה. על פניו, הדגשת והעצמת המיקום הנשי בפרקטיקות דתיות קהילתיות, נראית תואמת את שאיפת הקראיות להעצמת מעמדן החברתי, במיוחד מכיוון שקהילתן שואפת לשמר את ייחודה הדתי. עם זאת, הנשים הקראיות תפסו את השוליות החברתית שלהן כקראיות בחברה הישראלית כמשמעותית יותר ממעמדן החברתי בקהילתן. תפיסה זו הובילה להעדפה של שינויים בדת, או חילון, בו הן מיתנו מנהגים דתיים אשר הפגינו ייחודיות קראית. 
באם תהליך שינוי דתי זה היה מתרחש באופן ציבורי הוא היה עשוי להשיג תהודה תוך קהילתית רבה, אולם תהליך ציבורי מסתכן בהתקלות בהתנגדות גברית. לפיכך, הנשים בחרו לקדם את השינויים באמצעות פעילויות אישיות וביתיות תוך הצדקתם בעיני הגברים כחלק משיפור תנאי חיי המשפחה. כך הצליחו הנשים בו זמנית, להוביל שינויים דתיים, להעצים את מעמדן החברתי ולפעול להפחתת השוליות הקראית בחברה, ללא התנגדות.

About the author

Inbal Ester Cicurel


Inbal Ester Cicurel was born in Haifa. Her Ph.D., from Ben Gurion University, examined identity construction among Israeli Karaites. Her publications address the way Jewish women, especialy immigrants from different societies, identify, negotiate and enhance their role in religion and society. Thus, her recent article with R. Sharaby in "Israeli Sociology" (2007) explored menstrual rituals among Ethiopian immigrant women. She teaches in the Department of Sociology at Ashkelon Academic College and at Sapir College.

 

Download article