Tell a Friend

Eve or Lillith? The View of Women's Physical Attractiveness in Jewish Sources: A Critical Perspective

Volume 14, 2009 : Women in Israeli Judaism

English abstract

Eve or Lillith? 
The View of Women's Physical Attractiveness in Jewish Sources: 
A Critical Perspective

Ya'arit Bokek-Cohen 
Department of Sociology 
Ariel University Center of Samaria, Israel

Nitza Davidovitch 
Director of the Department of Academic Evaluation and Development 
Ariel University Center of Samaria, Israel 

In Judaism, women's beauty is considered a positive value only when it is subordinated to a superior goal. The role of beauty is only functional but it is irrelevant and even dangerous if it becomes an experiential phenomenon by itself. What are the superior goals which women's beauty serves? Finding a mate, establishing a family, and keeping its continuity by childbearing as well as pleasuring her husband. Women's beauty is perceived as a desired phenomenon if it serves these important goals. Yet, if there is any potential threat for the patriarchic social order and male hegemony, it is considered as promiscuous and sinful. The paper argues that the Jewish view of women's beauty is ambivalent: on one hand, a woman should be attractive for her husband, but on the other, her beauty is threatening and forbidden as potentially disastrous to the Jewish family and undermining the traditional patriarchal structure of the Jewish community. 

Hebrew abstract

חווה או לילית? 

מבט ביקורתי על תפיסת יופייה של האישה במקורות היהדות

יערית בוקק-כהן וניצה דוידוביץ'

מאמר זה עומד על ערכי היופי וההופעה החיצונית של נשים, כפי שהם נתפסים במקורות היהדות. ביהדות האמונה התמימה ועשיית המצוות הן התכלית העיקרית כשהיופי, על פניו, שולי לתכליתו המרכזית של האדם. לצורך גיבוש קו מנחה להתמודדות עם סוגיית ההופעה החיצונית של נשים ערכנו איסוף וניתוח טקסטים ממקורות שונים ביהדות. מתוך המקורות עולה כי היהדות לא זנחה כלל את היופי כסגולה שיש להעריכה ולטפחה, אלא, שיופיה של האישה חייב להיות משועבד למטרה נעלה. ליופי יש תפקיד פונקציונאלי בלבד ובזה כל חשיבותו, אך הוא אינו רלוונטי ואף מסוכן, כאשר הוא מהווה תופעה חווייתית העומדת בפני עצמה. ומהי מטרה זו? מציאת זיווג, הקמת בית בישראל ושמירה על שלמותו, הולדת ילדים וגרימת הנאה לבעל החוקי. כאשר הוא משרת מטרות נעלות אלו הוא נחשב לחיובי. אולם כאשר יש בו פוטנציאל לאיום על הסדר החברתי הפטריאכלי, הוא מוקצה מכל וכל. 
מאז ומעולם עמלו נשים יהודיות על מלאכת משק ביתן. אולם המשנה פוטרת אותן מלבצע מטלה כלשהי אשר פוגמת ביופיין. טוען ר' חייא בגמרא שמלאכות-בית מסוימות, כגון: טחינה, אפיה וכביסה – אע"פ שתיקנו שמעשי ידיה לבעלה תמורות מזונותיה – אין היא חייבת בעשייתן, כיוון שהן מכחישות את יופייה, ו"אין אישה אלא ליופי". מטעם זה פוטרת המשנה את האישה מלעשות בפשתן, כיוון שתמיד צריך להכניס את חוטיו לפה כדי להשרותם ברוק, וזה "משרבב את השפתיים – שהן נעשות גדולות, נפוחות ופגומות – ומסריח את הפה" 
היפה מהווה גורם מרכזי בפיתוי, במשיכה לחטא ולפריצות. בספר בראשית מתואר יופיין של בנות האדם מתואר כמכשלה; גם בספר שמואל בא לידי ביטוי הצד השלילי, המפתה של היופי, בתיאור מעשה הניאוף של דוד עם בת שבע. ספר "משלי" (בניגוד למגמה הברורה של שיבוח היופי הגופני ב"שיר השירים"), במגמה מוסרנית מוביל קו של יחס שלילי ובוז ליופי, במיוחד כשאינו מלווה בפנימיות תואמת: "שקר החן - והבל היופי" 
במאמר זה בכוונתנו להוכיח את טענתנו, באמצעות ציטוט מקורות תנ"כיים ותלמודיים, שיחסה של היהדות ליופי הנשי הינו אמביוולנטי: מצד אחד, אישה צריכה להיות יפה לבעלה, ומצד שני יופייה מאיים, מפתה, אסור; יש לא מעט חשש מפניו, כגורם סוחף שעלול להמיט אסון על שלמות הבית היהודי ועל הדומיננטיות הגברית האופיינית לו.

About the authors

Ya'arit Bokek-Cohen 


Ya'arit Bokek-Cohen is lecturer in Ariel University Center of Samaria. She was born in Israel, and received her Ph.D. in Sociology from Tel Aviv University. Her areas of interest include sociology of the family and social implications of physical attractiveness. One of her most recent articles, “Marital Power Bases as Predictors of Spousal Influence Strategies in a Vacation Purchase Decision”, was published in International Journal of Culture, Tourism & Hospitality Research, March 2009. 

Nitza Davidovitch 


Nitza Davidovitch is the director of the Department of Academic Development and Assessment and a lecturer in Ariel University Center of Samaria. She was born in Israel, and received her Ph.D. in Education from Bar Ilan University. 
Her areas of interest are higher education, Holocaust and Jewish identity, cultivating the cultural history of Jewish sects, and moral education. Her recent works include Personal Family Profile, Enrollment Intentions, Academic Climate, and Students Satisfaction (The School of Architecture, Ariel University Center of Samaria, with V. Casakin) and “College - University Dialogue: From Confrontation to Cooperation” (Community College Models - Globalization and Higher Education Reform, with Y. Iram. California Colleges for International Education. Latiner Raby, Rosalind; Valeau, Edward J. (Eds.). Pp. 373 – 400).

 

Download article

Last Updated Date : 29/12/2014