תואר שני בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה במגמת תרבות דיגיטלית

.M.A

לנוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות והתרבותיות של השנים האחרונות, החברה שלנו עוברת תמורות עמוקות ומשמעותיות. טכנולוגיות חדשות, כמו בינה מלאכותית ורשתות חברתיות, משנות את הדרך בה אנחנו מתקשרים, משתפים מידע ומעצבים את זהותנו. בתוך מציאות כזו, נדרשת הבנה מעמיקה של תהליכים חברתיים ותרבותיים והשפעתם על חיי היומיום שלנו.

תכנית התואר השני בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה במגמת תרבות דיגיטלית באוניברסיטת בר-אילן מציעה מסלול לימודים עדכני ומרתק, המשלב בין מחקר תיאורטי וניתוח ביקורתי לבין יישומים מעשיים החיוניים למחקר ולעשייה בשדה החברתי והתרבותי. התכנית מתאימה לבוגרי תואר ראשון בסוציולוגיה, אנתרופולוגיה ומדעי החברה, וכן לאנשי מקצוע מעולמות השיווק, התקשורת, מדעי הנתונים והטכנולוגיה, המבקשים להבין את ההשלכות החברתיות של תהליכים טכנולוגיים ושינויים תרבותיים. השילוב בין הכלים האקדמיים של הסוציולוגיה-אנתרופולוגיה לבין ניתוח תרבותי ותקשורתי מעניק לבוגרים יתרון תעסוקתי משמעותי, ופותח דלתות לתפקידים מגוונים בתחומי מחקר, ניהול תוכן, ייעוץ אסטרטגי, פיתוח קהילות ואף תעשיית ההייטק.

במרכז התוכנית ניצבת "המעבדה לתרבות דיגיטלית" - מרחב לימודי ומחקרי חדשני המאפשר לסטודנטים להתנסות במחקר מעשי ולבחון סוגיות עכשוויות דרך עדשת המחקר החברתי. במעבדה נפגשים חוקרים מובילים מהארץ ומהעולם כדי להציג מחקרים חדשים, לשתף בתובנות ולנהל דיונים מרתקים. זו הזדמנות ייחודית ללמוד מתוך התנסות ולעבוד על פרויקטים מחקריים רלוונטיים.

התוכנית מציעה שני מסלולי לימוד גמישים:

  • מסלול ללא תזה (מסלול ב') - שנה וחצי בלבד, שלושה סמסטרים מרוכזים. סך הכול 36 נ"ז.
  • מסלול עם תזה (מסלול א') - תוכנית דו-שנתית המשלבת מחקר מעמיק וכתיבת עבודת גמר. סך הכול 28 נ"ז.

במסגרת הלימודים מוצעים קורסים מגוונים המשלבים ידע תאורטי עם כלים יישומיים. לדוגמא:

  • סוציולוגיה דיגיטלית (פרופ' אורי שורץ) - היכרות עם תהליכי שינוי במבנים חברתיים בעקבות טכנולוגיות מתקדמות.
  • רשתות חברתיות וירטואליות (פרופ' דני קפלן) - ניתוח הקשרים בין המרחב הפרטי לציבורי בעידן הרשתות החברתיות.
  • לחשוב על החברה בעידן המידע (פרופ' אורי שורץ) - הבנה מחדש של מושגים סוציולוגיים בעידן טכנולוגי מתקדם.
  • אינטרנט ומומחיות (ד"ר דוד רייר) - כיצד הרשת משנה את תפיסות הידע והמומחיות בחברה המודרנית.
  • אינטרנט ובריאות (ד"ר דוד רייר) - השפעת הטכנולוגיות המקוונות על מערכות בריאות וחוויות המטופלים.

בוגרי התוכנית יוצאים לשוק העבודה עם הבנה מעמיקה של תהליכים חברתיים ותרבותיים בעידן המדיה והטכנולוגיה, ומיומנויות בניתוח ביקורתי ויישומי של תופעות תקשורתיות. ניתן להשתלב במגוון תפקידים כגון:

  • חוקרי מדיה ותרבות במכוני מחקר ובאקדמיה.
  • יועצים תקשורתיים ואסטרטגיים בארגונים וחברות.
  • מנהלי תוכן ודיגיטל בתעשיות המדיה וההייטק.
  • מפתחי קהילות ויועצים חברתיים במגזר הציבורי והפרטי.
  • מנהלי פרויקטים בתחום המדיה החברתית והשיווק הדיגיטלי.
  • עוסקים במעקב וניתוח נתוני מדיה ומידע ברשתות חברתיות.
  • תואר ראשון בממוצע 80 ומעלה ממוסד אקדמי מוכר.
  • עדיפות לבוגרי סוציולוגיה ואנתרופולוגיה.
  • בוגרי תחומים אחרים עשויים להתקבל בכפוף ללימודי השלמה.
  • הקבלה מותנית באישור ועדה מחלקתית ועשויה לכלול ראיון אישי או בחינת מסמכים.

רוצות ורוצים לדעת עוד על תואר שני בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה במגמת תרבות דיגיטלית?

צרו קשר עם מזכירות המחלקה: 03-5318378

דוא"ל: socio.grad@biu.ac.il

תאריך עדכון אחרון : 22/06/2025