מסלול חד חוגי

להרשמה

תיאור המסלול:

המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה מציעה מסלול חד חוגי לתואר ראשון כחלק מתוכנית הלימודים האקדמית הקיימת לתואר BA במחלקה. במסלול החד חוגי מתאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים המעוניינים בכך להעמיק את ידיעותיהם בתיאוריות הקלאסיות והמתקדמות של הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה ובכך לבסס תשתית עיונית, מחקרית ומתודולוגית רחבה לאלה המעוניינים לעסוק בתחום, כמו גם להתקדם לתואר שני. המסלול החד חוגי יאפשר לעמוד על הרלוונטיות הישירה של הדיסציפלינות הסוציולוגית והאנתרופולוגית לסוגיות חברתיות ותיקות ועדכניות, ויקנה כלים חשובים לכל איש ואישה המבקשים לעסוק - או העוסקים בפועל - בתפקידים המחייבים ראייה, ניתוח, חזון וקידום יוזמות ותהליכים חברתיים. זאת, מאחר ולסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה יש תרומות תאורטיות ויישומיות חשובות לניתוח החברה הישראלית והתהליכים המורכבים המתרחשים בה. המסלול החד חוגי יאפשר ללומדות וללומדים להכיר טוב יותר את תחומי המחקר הסוציולוגים והאנתרופולוגים העכשוויים, ואף להתמקד בתחום המתאים להם. כך יזדמן לחשוף ולחקור חיבורים הקושרים בין האדם לחברה, במטרה להשיג הבנה מעמיקה ומקצועית של המציאות בה אנו חיים.

ייחודיות המסלול:

במסגרת המסלול החד חוגי יעמיקו הסטודנטיות והסטודנטים בכלי החשיבה והניתוח שמספקות הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה להבנת ההתנהגות האנושית והאופן בו אנשים וקבוצות מתמודדים עם העולם המשתנה סביבם. המחשבות, האהבות והזהות שלנו, נדמות לנו (ובצדק) כמאפיינות רק אותנו. הלימודים במסלול החד חוגי יאפשרו לנו לזהות בכל אלה את ההשתקפות של סדר חברתי. שאלות על הזהויות שלנו, האופנים שבהם אנחנו מרגישים שייכים למגדר, עדה, מעמד או קבוצה דתית, השפה שבאמצעותה אנחנו מדברים על כל העניינים הללו או מתעלמים מהם, כל אלו מעוצבים על ידי החברה והתרבות. הקורסים והסמינרים במסלול מאפשרים לענות על סדרה של שאלות שמעסיקות את מדעי החברה והאדם, כגון מהן המשמעויות העומדות מאחורי תגיות חברתיות מוכרות כמו "גבריות, "זקנה", "מסורתיות", והאופן בו הן משתנות מהקשר חברתי אחד להקשר אחר? כיצד שינויים כלכליים כמו פתיחת שווקים וגמישות תעסוקתית משפיעים על יחסי אי שוויון בחברה? מה משמעותו של אי שוויון – איך הוא נוצר? מה משמר אותו מי מרוויח ומי מפסיד ממנו? כיצד נשים וגברים משלבים בין הדרישות הסותרות של עבודה ומשפחה? כיצד טכנולוגיות חדשות משנות את החיים החברתיים שלנו? באיזו שפה חברתית מדבר הגוף שלנו? האם יש לנו חופש בחירה, ומה בכל זאת מעצב את הבחירות של חיינו? נושאי הלימוד מגוונים והם כוללים ניתוח של החברה הישראלית, תרבות בחברות מסורתיות ומודרניות, פסיכולוגיה חברתית, סוציולוגיה של רגשות, ארגוני עבודה, סוציולוגיה של הרפואה, ריבוד ואי-שוויון, סוציולוגיה של החינוך, סוציולוגיה פוליטית, דת, מגדר, אתניות, אינטרנט ורשתות חברתיות, תרבות מלידה ועד מוות, תיאטרון ופרפורמנס.

אפשרויות תעסוקה:

הידע וכלי המחקר בהם מחזיקים בוגרות ובוגרי סוציולוגיה ואנתרופולוגיה חיוניים לכל אלה המבקשים לקחת חלק בעיצוב המציאות, בין אם מעמדת הניהול במגזר הפרטי והציבורי, מעמדת הייעוץ לארגונים וקהילות, מעמדת היוזמות החברתיות המבקשות להוביל שינוי, ובין אם מעמדת התקשורת המבקשת להעלות סוגיות חברתיות לסדר היום. הכלים הסוציולוגיים והאנתרופולוגיים רלוונטיים גם למדריכים, מאמנים ומטפלים, המכירים בתפקידם של תהליכים חברתיים בעיצוב זהות, רגש ויחסים בין-אישיים, ומעוניינים לפתח את השכלתם בכיוון זה.

בוגרות ובוגרי התואר במחלקה משתלבים בשוק העבודה במגוון רחב של תפקידים - התואר הראשון מפתח מודעות ורגישות חברתית הדרושות לתעסוקה בארגונים, מלכ"רים ועמותות חברתיות, מעניק בסיס למקצועות בסקטור הפרטי והציבורי בתחומי רווחה וכוח אדם ומקנה ידע במחקר חברתי, הנדרש, למשל, במכוני מחקר או במשרדי פרסום.

תנאי הקבלה לתואר הראשון:

  1. תנאי קבלה לפי ממוצע בגרות ללא פסיכומטרי
  2. חישוב סיכויי קבלה (כולל עם פסיכומטרי)
  3. תנאי קבלה לבוגרי מוסד תיכון חרדי
  4. תנאי קבלה לבעלי תעודות בגרות מחו"ל

 

רשימה מפורטת של הקורסים ניתן לראות בקישור הבא 

רשימת קורסים

 

תנאי מעבר – לשנה ב' מסלול חד חוגי

 

על מנת לעבור משנה א' ל-ב' יש לעמוד בציון מינימום של 70 בקורסים הבאים:

 64-101 – מבוא לסוציולוגיה

 64-103 – מבוא לאנתרופולוגיה

חשוב מאוד להיבחן במועד א' בקורסים הללו על מנת להימנע מחסימה לרישום לשנה ב', אם לא עמדת בציון הנדרש.

לתשומת לב הסטודנטיות והסטודנטים במקצוע חד חוגי

  1. במחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה חובת נוכחות בשיעורים ובתרגילים. במקרה של היעדרות משלושה שיעורים או יותר במהלך סמסטר, למרצה תהא הזכות לתת לסטודנט/.ית ציון "פרש"/ "נכשל" בקורס. משמע, לא תהיה אפשרות לגשת לבחינה המסכמת ולהגיש מטלות בקורס זה.
  2. חשוב להדגיש, שהקורסים של שנה א', ב' וג' בנויים כך שכל שנה מהווה בסיס לשנה הבאה אחריה. אי לכך יש לשמור על סדר הלימודים לפי השנים. בשנה השנייה חשוב ללמוד את הקורסים המתודולוגיים (קורסי שיטות המחקר והסטטיסטיקה) המהווים תנאי מוקדם לסמינרים הנלמדים בשנה השלישית. שינוי סדר הקורסים עלול להאריך את משך הלימודים מעבר לשלוש שנים.
  3. האחריות על מילוי דרישות המחלקה לתואר הראשון מצויה בידי הסטודנטיות והסטודנטים. לפני תחילת רישום מערכת השעות בכל שנה, ניתן להתייעץ עם מתאמת המחלקה לתואר ראשון על מנת לוודא עמידה בכל דרישות המחלקה לתואר. במידת הצורך ניתן לפנות לסגנית המנהלית לראשת המחלקה.
  4. בהינתן ציון ט.נ. (טרם נקבע) מסיבה כלשהי, על הסטודנט.ית לדאוג בהקדם האפשרי לקבל ציון סופי לקורס. זאת על ידי פניה למרצה הקורס או למתרגל.ת הקורס.
  5. היה והציון בקורס הינו נכשל, זאת לאחר מיצוי כל מועדי הבחינות המאושרים, יש להירשם לקורס מחדש ולעמוד בכל דרישות הקורס כפי שנקבעו בשנה בו נלמד בשנית.
  6. בקשות להכרה בקורסים שנלמדו באוניברסיטת בר-אילן ו/או באוניברסיטאות אחרות חייבות להכיל את הסילבוסים של הקורסים.
  7. יש לעמוד בחובות לימוד  באנגלית בהתאם להנחיות של המחלקה לאנגלית שפה זרה ולרפורמה באנגלית קובץ מצורף וכן בשפה העברית בהתאם להנחיות היחידה להבעה עברית. קישור מצורף