המגמה לפסיכולוגיה חברתית
למה ללמוד במגמה לפסיכולוגיה חברתית אצלנו?
המגמה לפסיכולוגיה חברתית במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה היא ייחודית והיחידה בישראל שמשלבת בין הפסיכולוגיה לסוציולוגיה ושמה דגש על תהליכים חברתיים ותרבותיים דרכם התנהגות, עצמי, ורגשות מתעצבים.
לימודי המגמה לפסיכולוגיה חברתית מקנים כלים להבנה, ניתוח ופרשנות של תהליכים חברתיים, זיהוי גורמים מעצבי התנהגות, ניתוח קשרי גומלין פרט-קבוצה, תובנות להתמודדויות חברתיות של הפרט והבנה של הכוחות המעצבים התנהגות קבוצתית.
בתוכנית נלמד על מושג העצמי, רגשות, זהויות קולקטיביות, מגדר במשפחה ועבודה, תמיכה חברתית, אינטראקציה במרחב הדיגיטלי, סטראוטיפים, יחסים זוגיים, חיפוש עצמי בעולם העכשווי, חוויות דתיות ורוחניות ועוד...
הלימודים במגמה מקנים כלים וידע בתחומי מחקר חברתי, התנהגות צרכנית, הדרכה, ניהול, משאבי אנוש ועבודות ייעוציות העוסקות בליווי תהליכים אישיים, בינאישיים וקבוצתיים. הם מיועדים לבעלות ובעלי תואר ראשון המעוניינים להרחיב את השכלתם בתחום הפסיכולוגיה החברתית, כשלב בהכשרתם המקצועית או לצורכי התפתחותם האישית.
הלימודים במגמה נמשכים שנה וחצי, שלושה סמסטרים בלבד! ימי הלימוד מרוכזים ביום רביעי בין השעות 19:30-14:00 וביום שישי בין השעות 13:30-08:00 (למעט קורסי השלמה לאלה הנדרשים לכך). הלימודים היברידיים בשנת הלימודים הראשונה: ימי רביעי בקמפוס, ימי שישי בזום.
התואר במגמה לא מאפשר רישום בפנקס הפסיכולוגים.
מסלולי הלימוד והדרישות במגמה לפסיכולוגיה חברתית
מסלול ללא תזה (מסלול ב)
תכנית הלימודים נמשכת שנה וחצי, שלושה סמסטרים בלבד!
במסגרת התכנית יש לצבור 18 שעות שנתיות (36 נקודות זכות) הכוללות קורסים תאורטיים, קורסים מתודולוגיים, סמינרים, סדנא מעשית וקורסי בחירה בתחום כפי שמפורט בטבלה בהמשך.
מסלול עם תזה (מסלול א)
תכנית הלימודים נמשכת שנתיים. הלימודים הפרונטליים לתואר מרוכזים ביום רביעי בין השעות 20:00-14:00 וביום שישי בין השעות 14:00-08:00 (פרט לקורסי השלמה לאלה הנדרשים בכך). מירב הלימודים הפרונטליים מרוכזים בשנה הראשונה ללימודים (למעט קורס בחירה וסדנת תזה המועברים בסמסטר א שנה ב). השנה השנייה ללימודים מוקדשת לכתיבת הצעת המחקר, ביצוע המחקר וכתיבת התזה.
בלימודים במסלול יש לצבור 14 שעות שנתיות (28 נקודות זכות) הכוללות קורסים תאורטיים קורסים מתודולוגיים, סמינרים וקורסי בחירה בתחום כפי שמפורט בטבלה.
פירוט דרישות הלימודים
קטגוריה |
שם הקורס |
היקף שעות |
---|---|---|
קורס תיאורטי מחלקתי |
סוגיות נבחרות בתיאוריות סוציולוגיות או אנתרופולוגיה ומודעות: שדות החיים של תיאוריית התרבות |
1 ש"ש |
קורסים מתודולוגים |
המעבדה האיכותנית יישום כלים סטטיסטיים בחשיבה הסוציולוגית |
2 ש"ש 2 ש"ש |
קורסים במגמה |
עצמי, רגשות, חברה: סוגיות בפסיכולוגיה חברתית סדנא בפסיכולוגיה חברתית סמינר הנחיית קבוצות |
1 ש"ש 2 ש"ש 2 ש״שׁ 2 ש"ש |
קורסי בחירה |
מהיצע הקורסים בתוכנית ובמגמה |
6 ש״ש במסלול ב' ללא תזה(כולל הנחיית קבוצות) 3 ש״ש במסלול א' ( עם תזה) |
סמינר בחירה (מסלול ב') |
מהיצע הסמינרים בתוכנית |
2 ש"ש |
קורס חובה – מסלול א' בלבד |
סדנת תזה |
1 ש"ש |
דגשים לגבי תוכנית הלמודים
- במסלול ללא תזה, כדי לסיים את חובות השמיעה תוך שנה וחצי יש לקחת מערכת מלאה הכוללת 12 שעות לימוד בשבוע בשלושת הסמסטרים, לא כולל לימודי השלמה (סמסטר א ו-ב בשנה ראשונה, וסמסטר א בשנה שניה).
- ניתן לפרוש את התואר על 4 סמסטרים. במקרה כזה, חובה ללמוד בשנה הראשונה 8 שעות שנתיות לפחות, לא כולל לימודי השלמה.
- כל שנה יש לקחת את קורסי החובה לאותה שנה.
- חובה ללמוד סמינריון אחד בשנה הראשונה.
- מי שחוייבו בלימודי השלמה - יש לסיים אותם עד סוף סמסטר א' בממוצע של 76 לפחות.
לצפייה בידיעון המלא לשנת תשפ"ה
מלגות
כדאי לדעת: רבים מתלמידי המגמה זכו בשנים האחרונות במלגות מטעם אוניברסיטת בר-אילן. מומלץ לברר פרטים לגבי נוהל הגשת בקשה למלגה בוועדת המלגות.
דוגמאות לקורסים הנלמדים במגמה
שימו לב: הרשימה מדגימה קורסים הניתנים במגמה ואינה תואמת את תכנית הלימודים לשנה ספציפית.
עצמי, רגשות, חברה: סוגיות בפסיכולוגיה חברתית (קורס חובה)- דר' מיכל פגיס
מטרתו המרכזית של הקורס הינה סקירה מקיפה של סוגיות מחקר עדכניות - תיאורטיות ואמפיריות - בחקר פסיכולוגיה חברתית. סקירה זו תכלול קריאה ודיון ביקורתי במספר תחומי ידע: יחסים פסיכולוגיים-חברתיים בקרב הפרט (עצמי, גוף, רגשות); יחסים בינאישיים (הקשר החברתי; משיכה בינאישית; קונפורמיות; סטייה) יחסים קבוצתיים ובין קבוצתיים (יחסי כוח; פיקוח חברתי ;אלימות).
יחסים זוגיים – פרופ' אורלי בנימין
הקורס מציג פרספקטיבה סוציולוגית על יחסים זוגיים המוגדרים בהקשר זה כיחסים אינטימיים ארוכי טווח. הפרספקטיבה המוצגת מכוונת ליצירת מסגרת תיאורטית הקושרת בין רמת המקרו ורמת המיקרו תוך התמקדות בהירארכיה המגדרית, שיעתוקה ואיתגורה. הקורס מציג מספר נושאים מרכזיים: אינטימיות כאפיון אפשרי של יחסים זוגיים וכציפייה; גלובליזציה, אי-בטחון תעסוקתי וזוגיות, אלימות גברים נגד נשים, רומנטיקה, יחסי כח, מכניזמים של שתיקה והשתקה, משא ומתן ושינוי, זהות מגדרית, גירושים, המעבר להורות, זוגיות חד מינית, גבריות וזוגיות שוויונית. הקורס שואב ממקורות אנגלים ואמריקאים ומעלה את שאלת האפשרות ליישם תובנות מחקריות של מקורות אלו ביחס למציאות הישראלית.
תמיכה חברתית ובידוד – פרופ' שירה עופר
מטרת הקורס הינה להכיר את תופעת התמיכה החברתית, הן ברמת הפרט והן ברמה החברתית, ולעמוד על מורכבויותיה. התלמידות והתלמידים בקורס ילמדו לגבש טענה תיאורטית אודות תמיכה חברתית ולבחון אותה בצורה אמפירית, במסגרת כתיבת עבודת סמינריון. תוכן הקורס: ליחסים בין-אישיים תפקיד חשוב בהתפתחות הפרט והצלחתן של קבוצות חברתיות שונות. מחקרים רבים מראים כי לסביבה החברתית של הפרט השפעה על הבריאות, השתלבות בכוח העבודה, הצלחה בלימודים ותחושת הרווחה הכללית. הקורס יתמקד בתופעת התמיכה החברתית והשלכותיה על הפרט, הקבוצה והחברה כולה, והוא ידון בהיבטיה החיוביים והשליליים כאחד. הנחת היסוד העומדת בבסיס גישה זו הנה שהתנהגות הפרט אינה תוצאה של פעילות אוטונומית או תוצר של אילוצים מבניים, אלה פונקציה של המאפיינים החברתיים של הסביבה בה הפרט פועל. במסגרת הקורס נדון במושגים חשובים אשר נעשו פופולאריים מאד במחקר הסוציולוגי כגון הון חברתי, רשתות חברתיות, שיזור, יחסי חליפין והדדיות. הקורס יכלול מפגשים פרונטאליים, דיונים בכיתה, ומפגשי הנחייה אישיים.
הנחית קבוצות – גב' רויטל פלד
הקורס יעסוק בחקר תהליכים המתרחשים בקבוצה קטנה. הלמידה בקורס תשלב התנסות חווייתית בדינאמיקה קבוצתית, לימוד תיאורטי של נושאים ומודלים מרכזיים בהבנת קבוצה, וכן תרגול של מיומנויות הנחייה והתנסות בהנחיית עמיתים בקבוצת הלימוד. הקורס מוגבל ל-15 סטודנטיות וסטודנטים מהמגמה לפסיכולוגיה חברתית.
רשתות חברתיות וירטואליות - פרופ' דני קפלן
הקורס בוחן יחסי חברותיות בין המרחב הפרטי לציבורי דרך המקרה של רשתות חברתיות וירטואליות.
חברותיות פועלת במרחב הביניים של ארגונים ומתווכת בין הפרטי לבין הציבורי. סוגיה זו תיבדק דרך תופעת הרשתות החברתיות באינטרנט, בדגש על רשת הפייסבוק. נבחן את המעברים בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי דרך הזיקות שבין חברות בין-אישית, רשתות חברתיות ארגוניות וחברות בקהילה. למרות שבעידן המודרני חברות מקושרת עם המרחב הפרטי סביב אינטימיות, אוטונומיה ובחירה אישית, ניווכח שיש לה גם הקשרים במישור הקבוצתי, הארגוני והציבורי. הדבר עולה ביתר שאת עם המעבר לתקשורת אינטרנטית שמאפשרת לבחון הלכה למעשה כיצד החברותיות החדשה משנה את התפיסות של פרטיות, פומביות וקולקטיביות. מבין המושגים שיבחנו: חברות וחברותיות, רשת חברתית, הון חברתי, יחסי אמון ואינטימיות פומבית. רשימת הקריאה משלבת תיאוריות סוציולוגיות, אנתרופולוגיות ופוליטיות לחקר חברותית, תוך שילוב בין גישות פוזיטיביסטיות ופנומנולוגיות. במהלך הקורס כל זוג תלמידים יבחר נושא לסקירת ספרות ולניסוח של שאלת מחקר בתחום.
התוכנית לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה - המגמה לפסיכולוגיה חברתית
המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה
אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן 5290002
בניין 213, חדר 402
טלפון: 03-5318378 פקס:03-7384037